Esate pervargusi mama? 7 būdai, kaip atsigauti nuo streso

 

Jei kada skridote lėktuvu, turbūt prisimenate, kad stiuardesės ragina pirmiausia užsidėti deguonies kaukes ant savo veido ir tik tada uždėti vaikams. Tas pats galioja ir šeimos gyvenime. Mes negalima pasirūpinti savo šeimomis, jei neskiriame laiko sau. O tada stebimės, kad kai mes patiriame stresą, nelaimingi tampa ir mūsų vaikai. 

 

„How to handle stress being a mom?“–  šį užklausos sakinį už mane užbaigia „Google“.  (liet. „Kaip įveikti stresą būnant mama?“) Akivaizdu – toks klausimas kyla viso pasaulio mamoms ir atsakymo jos ieško internete. 

 

Jauti stresą? Esi ne viena. Net 70 procentų Amerikos motinų sako, kad motinystė kelia ypatingą stresą. Priežasčių, kodėl mamoms kyla stresas yra daug – nuo finansinio nesaugumo iki įtampos dėl to, ar gerai ji auklėja vaiką. Tačiau mums dabar svarbiau ne žinoti priežastis, o suvokti, kad nevaldomas stresas gali stipriai sužaloti ir mūsų kūną, ir neigiamai paveikti šeimos santykius. Psichologinės studijos taip pat rodo, kad tėvų gebėjimas susidoroti su stresu stipriai veikia jų santykius su vaiku ir nuo to priklauso, kiek mažylis jaučiasi laimingas. 

 

Jeigu paprašytumėte savo vaikų jus apibūdinti, ar jie sakytų, kad esate rami, juos išklausote ir su jumis malonu bendrauti? Ar veikiau apibūdintų jus kaip nuolat lakstančią aplink, įsitempusią ir paveiktą streso? Jei net pati žinote, kad vaikai jus apibūdintų kaip įsitempusią ir dirglią, reikėtų į stresą pažvelgti rimtai. 

 

7 būdai, kaip įveikti stresą 

 

1. Atpažinkite ženklus, kad stresas jau kyla 

 

Labai svarbu atpažinti, kokias kūno reakcijas patiriate dar prieš emocinį sprogimą. Įprasti streso požymiai – pakilęs kraujospūdis, pagreitėjęs širdies ritmas ir dėl to kylantis svaigulys. Balso tonas garsesnis ar jūs net imate rėkti. Didžiulis dirglumas, nekantrumas. Norisi kaltinti kitus. Minutėlę sustokite ir užduokite sau klausimą, kaip  toks elgesys veikia jūsų vaikus. Sugrįžkite į kūną ir stebėkite jo pojūčius. 

 

2. Padarykite pertrauką 

 

Jūs negalite visiškai išvengti streso. Tačiau visada galite sustoti kelias minutes, kai jaučiatės užvaldyta emocijų. Duokite sau leidimą pasiimti trumpą „streso pertrauką“. Jos dažnai užtenka, kad galėtumėte nusiraminti ar pamatytumėte naują perspektyvą. 

 

Ši pertrauka gali būti niekieno netrukdomas „mamos laikas“. Net nebūtina kažkur eiti iš namų. Tiesiog pakabinkite ženklą „Netrukdyti“ ant savo miegamojo durų. Tuo metu klausykitės muzikos ar įsivaizduokite raminančios vietos vaizdinį. Skirkite tam penkias minutes. 

 

Žinoma, jei norite tai padaryti, kai atžala dar visai mažytė, jums prireiks kitų suaugusiųjų pagalbos. Turite apie tai aiškiai pasakyti savo šeimos nariams. Kai kurios šeimos susitaria, kad mama, pajutusi streso požymius, turi parodyti tam tikrą gestą, reiškiantį, jog jai dabar reikia pabūti vienumoje ir nurimti. 

 

3. Atraskite „karštam laikui“ skirtus sprendimus 

 

Stresas mamas dažnai ištinka nuspėjamu laiku. Pavyzdžiui, kai vyras ryte skuba į darbą, o vaikus vežate į darželį. Atpažinkite, kada esate labiausiai dirgli. Atraskite paprastą savo būdą nusiraminti tuo „karštuoju metu“. Tarkim, rytais jaučiate stresą, nes vaikai niekaip neapsisprendžia, kuo rengtis. Galite susitarti, kad rytdienos rūbus išsirenkate iš vakar. O gal jūs jaučiate stresą tada, kai skubate ir negalite rasti mašinos raktų. Sprendimas paprastas – tiesiog pasidarykite antrą jų komplektą. 

 

4. Mokykitės gilaus kvėpavimo ar meditavimo technikų 

 

Gilus kvėpavimas pilvu, meditacija, malda padeda kūnui atsipalaiduoti. Nuostabiausia tai, kad šių įtampą mažinančių strategijų galite išmokyti ir vaikus. 

 

Išmėginkite „lifto“ kvėpavimą. Užsimerkite, lėtai triskart įkvėpkite. Tada įsivaizduokite, kad esate labai aukšto pastato lifte – pačiame viršuje. Paspauskite mygtuką. Liftui leidžiantis, stebėkite, kaip viena po kitos užsidega aukštų numeriai. Kartu mažėja ir jūsų stresas. Kai liftas nusileidžia, jo jau nebelieka.  

 

5. Atlikite pratimus kartu su vaikais 

 

Daugybė mokslinių tyrimų rodo, kad stresą reguliuoti padeda mankšta, važiavimas dviračiu, aktyvūs žaidimai ar netgi paprasčiausias pasivaikščiojimas. Išsirinkite aktyvią veiklą, kuri jums patinka. Geriausia – tą, kuri įdomi ir jūsų vaikams. Tarkim, daugumai vaikų patiks kartu su mama spontaniškai šokti. Nereikia žinoti jokių judesių – tiesiog dešimčiai minučių mėgaukitės puikia muzika ir surenkite šeimos šokių sesiją. Pastebėsite, kad po šio užsiėmimo įtampos nebeliko. 

 

 

6. Atraskite laiko pasijuokti 

 

Stresą patiriančių žmonių veido raumenys taip pat įsitempia. Juokas ir šypsena šias įtampas atpalaiduoja. Ar prisimenate, kada paskutinįsyk juokėtės, iš visos širdies su savo vaikais? Atraskite būdą kartu su jais pasijuokti ir jūsų šeimos gyvenime ne tik bus daugiau atsipalaidavimo, bet ir vėliau bus ką prisiminti. 

Svarbiausia čia pasiduoti spontaniškumui – šito galite mokytis iš savo vaikų. Pavyzdžiui,  švęskite kartu su vaikais šuns gimtadienį ir iškepkite jam pyragą. 

 

7. Atraskite palaikančių bendraminčių grupę 

 

Skirdamos tiek daug dėmesio šeimoms, mes pamirštam visuomeninį gyvenimą. O juk būtent geri santykiai mažina stresą ir grąžina mus į pusiausvyrą. 

 

Jei neužtenka draugių, ieškokite mamyų bendrijos. Jokiu būdu stresuodama neužsidarykite namuose su vaiku. Pasidalinkite savo rūpesčiais su kitomis mamomis. Ir išsikelkite sau tikslą įkvėpti kitas. Jei neturite laiko išeiti, tikrai atrasite mamų pokalbių grupę internete. 

 

Tačiau būtina susiplanuokite laiką taip, kad galėtumėte skirti laiko tikriems pasimatymams su draugėmis. Tie pasimatymai nebūtinai turi kainuoti daug pinigų. Pakanka pasivaikščioti parke ar pažiūrėti kartu filmą. Skirkite laiko viena kitai. 

 

Svarbiausia – visada prisiminkite, kad rami ir laiminga mama augina laimingus ir ramius vaikus. Padėdama sau, jūs padedate ir savo šeimai.