KADA KALBOS APIE SVEIKĄ MITYBĄ VAIKUI GALI PAKENKTI? Arba DRAUDŽIAMO MAISTO VAIKUI NETURĖTŲ BŪTI

 

Jos tėvai nuolat kalbėjo apie svorio metimą ir dietas. Mergaitė buvo raginama nevalgyti tam tikrų maisto produktų, nes jie gali paveikti jos išvaizdą. Gero norėjusių tėvų žodžiai paveikė taip, kad ji ėmė kompleksuoti dėl savo svorio ir kai kuriuos maisto produktus ėmė vertinti kaip „blogus“. 

 

Dabar Caitlyn Hitt  pati yra šešerių metų berniuko mama. Ji stengiasi pabrėžti, kad valgant svarbiausia balansas. Joks maistas namuose nevadinamas „blogu“ ar „geru“. Mama kaip tik skatina sūnų išbandyti naujus maisto produktus. „Pabrėžiame, kad vaisiai ir daržovės tavo kūnui yra gerai, - tvirtina 27-erių rašytoja, gyvenanti Brukline, - Tačiau nezyziame, kad vaikas neturėtų ko nors valgyti. Ir „nekišame“ maisto dėl to, kad jis sveikas“. 

 

Šios moters istorija – puikus pavyzdys, kad kalbant su vaikais apie sveiką mitybą, būtina jausti subtilią ribą, kurią peržengus ims vystytis nesveikas santykius su pačiu valgymu. Žinoma, kad tėvai nori, jog vaikas valgytų sveikai. Tačiau iš pačių geriausių ketinimų atsiradusios jų pastabos gali padaryti žalą. 

 

Į ką derėtų atkreipti dėmesį, kai su vaikais kalbame apie sveiką mitybą? 

 

Formuokite sveikus valgymo įpročius 

 

„Vaikai dažniausiai valgo sveikiau negu jų tėvai“, - tvirtina mokslininkė Dianne Neumark-Sztainer, tyrinėjanti visuomenės sveikatą. Jos manymu, svarbiausia rodyti vaikui sveiko valgymo pavyzdį ir supažindinti su sveiko maisto pasirinkimų įvairove. Pasak mokslų daktarės, labai svarbu matyti maistą ne kaip priešą, o kaip maistingumo ir džiaugsmo šaltinį. 

 

Dietologė ir mokslų daktarė Whitney Linsenmeyer dirba su tais vaikais, kurie turi valgymo sutrikimų. Ji tvirtina, kad daugumai jų blogą pavyzdį rodė jų tėvai. Štai viena iš jos pacienčių kenčia nuo anoreksijos, o jos mama lyg apsėsta reguliavo savo svorį. Jei nuolat nerimaujate dėl savo svorio ar laikotės įvairių trumpų dietų, per kurias galima staigiai numesti svorį, jei vienus maisto produktus garbinate, o kitus demonizuojate, gali būti, jog jūsų vaikai taip pat turės mitybos iššūkių. 

 

Kuo dažniau valgykite kartu su šeima 

 

Kalbėti su vaikais apie sveiką mitybą niekada nėra per vėlu. Tačiau kalbos taip ir lieka kalbomis, jei visa tai nevirs praktika. Geriausia praktika – tai sveiko maisto valgymas kartu. Pediatrė ir mokslų daktarė Natalie Muth skatina valgyti kartu su šeima kuo dažniau. Ji taip pat rekomenduoja vestis mažus vaikus kartu apsipirkti ir jiems iš arti rodyti daržoves bei vaisius. 

 

Mokslininkų studijos rodo, kad šeimos, kurios valgo kartu tam tikru nustatytu metu, dažniausiai valgo aukštesnio maistingumo maistą, vartoja daugiau vaisių ir daržovių. Dr. Muth siūlo tėvams nesitaikyti prie vaikų reikalavimų ir visiems šeimos nariams patiekti tą patį maistą. Jei vaikas nenori jo valgyti, ne bėda. Pasak mokslininkės, gali prireikti kelių bandymų, kol galiausiai ims valgyti. 

 

Kalbėkite apie maistą pozityviai 

 

„Visada raginu tėvus apie maistą kalbėti tik pozityviai, kad ir ką jie patys laikytų sveiku maistu“, - Dr. Muth tvirtina, kad neigiamų komentarų apie maistą ar kieno nors valgymo įpročius vengimas padės kurti sveiką vaiko santykį su pačiu maistu. Jei kalbėsime negatyviai, tarkim, apie veganus, vaikas gali prisiimti neigiamas pastabas sau arba atvirkščiai – imti šaipytis iš kitų maisto. Maisto skirstymas į „blogą“ ir „gerą“ gali vėliau paskatinti ir netinkamus įpročius ar net valgymo sutrikimus. 

 

Užuot ką nors peikę, raginkite valgyti „tikrą“ – neapdirbtą maistą, daržoves ir vaisius. Kalbėkite apie tai, kad valgant reikia klausytis savo kūno ir atsižvelgti į alkio bei sotumo jausmą. 

 

Mokslininkė priduria, kad šeimoje turėtų nebūti „uždrausto“ maisto. Savo sūnų ji moko nekomentuoti to, ką kitas žmogus valgo. Juk tai, kas man  šlykštu, kitam gali būti skanu. Kita jos namų taisyklė, kurią sūnus puikiai žino – negalima sakyti, kad maisto nemėgsti, kol jo dar neparagavai. Tiesa, sveiką mitybos ekspertė pripažįsta, kad kol kas dar sunkiai mažylį pavyksta įpratinti prie daržovių.

 

Maistas – nei bausmė, nei apdovanojimas 

 

Maistu vaikų nereikėtų nei papirkinėti. Mokslininkė tvirtina, kad geriau kartais įtraukti į valgiaraštį saldumynų, negu kurti vaizdinį, kad toks maistas „uždraustas“ ir reikia jo kažkaip nusipelnyti. „Jei drausite per daug, greičiausiai ateityje jie paslapčia valgys draudžiamą maistą“, - tvirtina Dr. Muth. „Juk iš tiesų svarbiausia yra padėti vaikams intuityviai jausti, koks maistas jiems geriausias“, - pritaria Dr. Neumark-Sztainer. Ir žinoma, jokiu būdu nederėtų vaikų bausti, verčiant valgyti tai, ko jie nemėgsta. 

 

Nesureikšminkite svorio ir kūno formų 

 

Jei su vaikais kalbėsite apie svorį, pasieksite tik to, kad jie ims nepasitikėti savimi ir ims iškreiptai matyti savo kūną. Toks požiūris į save galiausiai nuves į valgymo sutrikimus paauglystėje, tvirtina mokslų daktarė Jerica Berge. Jos tyrimai įrodo, kad paaugliai, kurių tėvai nuolat kalbėjo apie svorį, galiausiai ima nesveikai reguliuoti svorį. Todėl, jei jau kalbame apie sveiką mitybą, tai ir kalbėkime tik apie mitybą. Kalbėjimas apie tai, kad valgydamas daug daržovių, vaikas bus stipresnis, duos daug didesnį efektą negu bauginimas. 

 

Dėl vaikų mitybos per daug nesukite galvos 

 

Tėvai dažnai jaučia visuomenės spaudimą, kad vaikus reikia maitinti sveikai. Blogiausia, kai imame savo šeimos mitybą lyginti su kitų. Mokslininkė Natalie Muth primena, kad būtent jūs sprendžiate, kas yra geriausia jūsų šeimai. Susirūpinti derėtų tada, jei vaikas siekia praleisti valgymo laiką ar nevalgo tam tikrų patiekalų, ima daug kalbėti apie svorį, negatyviai savo kūną ir šaiposi iš kitų žmonių valgymo įpročių. 

 

(išskirti atskirame blokelyje) 

 

- Sveikų valgymo įpročių modeliavimas padės sukurti sveiką vaiko santykį su maistu. 

 

- Eidami apsipirkti pasiimkite mažylį kartu ir nuo pat mažens rodykite jam vaisius ir daržoves. 

 

- Kalbėkite pozityviai apie tuos, kurie valgo kitaip – vegetarus, veganus, gliuteno neturinčio maisto valgytojus ir kitus. Tai išmokys vaikai nejausti gėdos dėl to, kaip jis valgo. 

 

- Jokiu būdu neduokite maisto kaip prizo, kyšio ar kaip bausmės. 

 

-  Per pokalbius apie sveiką mitybą nepabrėžkite svorio ar dietos. 

 

-  Įtraukite į vaiko mitybą mažiau sveiką maistą, kad vaikas nesiektų gauti „draudžiamų“ produktų kitais būdais.